اسم معمول: Water Lily (نیلوفر آبی)

اسم لاتین: Nymphaea Micrantha

یکی از گونه های بسیار متنوع و زیبا برای نگهداری در آکواریوم این گیاه فوق العاده زیبا و مقاوم متعلق به آفریقا (غرب آفریقا) می باشد و متعلق به خانواده Nymphaeaceae می باشد.بلندی این گیاه گلدار به 45 سانتیمتر خواهد رسید.  گل های زیبا و معطر آن که در آکواریوم های سر باز جلوه ویژه ای ایجاد می کند. شب ها باز می شوند و در سحرگاه بسته خواهند شد. برگ های این گیاه سبز رنگ هستند و خالهایی روی آنها مشاهده می شود. این برگ ها بر سطح آب شناور می مانند. شکوفه های لوتوس همیشه بیرون از آب باز می شوند. گل هایش سفید هستند و گاهی ته رنگی از صورتی نیز روی گلبرگ هایشان مشاهده می شود. قبل از شکل گیری برگ های شناور برگ های زیادی در زیر آب تشکیل می دهد. اگر شما نیازی به برگ های شناور ندارید، آن را هرس کنید.

نیلوفر آبی به نور متوسط و تا حدی زیاد نیاز دارد و در محدوده نور متوسط زیاد رشد مناسبی دارد.سرعت رشد نیلوفر آبی متوسط است و شما می توانید در جلوی یا عقب آکواریوم بکارید. نیلوفر آبی نگهداری خیلی سختی نداره و دارای سطح نگهداری متوسط می باشد

دمای مناسب و قابل تحمل آن 22-28 درجه سانتی گراد است ومحدوده PH آن 6-7 است و سختی (GH)قابل تحمل برای آن 1-20 dh می باشد.

بطور کلی خانواده نیلوفر برای آکواریوم با سایز بزرگ پیشنهاد می شود برای رشد بهتر بستر مغذی پیشنهاد می گردد برگهای زیبا آن در صورت فراهم شدن شرایط ایده آل نظیر بستر مغذی کوددهی منظم و استفاده از دی اکسید کربن به رنگ زیبای سبز با لکه های زیبا و خوشرنگ قهوه ای تبدیل می گردد و در صورت ایجاد فضا برای رشد کافی و فراهم نمودن موارد ذکر شده در طول سال چندین بار اقدام به گل دهی (گل معطر) نیز می نماید. برای رشد بهینه تر هرس های با مدت زمانی مشخص نیز پیشنهاد شده است.