گل حنا (Impatiens) یکی از گیاهان محبوب برای باغ‌های سایه‌دار و همچنین به‌عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می‌شود. بسیاری از افراد از گل حنا به‌عنوان یک گیاه خانگی مراقبت می‌کنند.

اصالت این گیاه به آسیا، شمال آمریکا و آفریقای جنوبی برمی‌گردد. طیف گسترده و متنوعی از این گیاه وجود دارد. بسیاری از باغبانان خانگی گل حنا را گیاهی کوچکی می‌دانند که کمتر از 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. با این حال برخی از گونه‌های این گیاه می‌توانند تا چندین متر رشد کنند.

گیاه گل حنا به دلیل شاخ و برگ زیبا و براق آن و همچنین شکوفه‌های انبوهش (در زمان شکوفه دهی) مورد علاقه می باشداین گیاه جذاب با ساقه ضخیم و برگ‌های سبز روشن، فضای داخل خانه را نیز بسیار زیبا می‌کند. گل حنا رنگ‌های زیادی دارد؛ از جمله سفید، صورتی، قرمز، بنفش یاسی، و رنگ گلبهی. این گیاه که به نام «مرا لمس نکنیدیا گل قهر کن» هم شناخته می‌شود، گیاه آپارتمانی بسیار محبوبی است. این گیاه برای کاشت در سبدهای آویز نیز بسیار محبوب هستند.

خاک:

بهترین نتیجه را در خاک هایی غنی از مواد آلی با زهکش خوب و کمی اسیدی دارد. خاک مناسب آن خاکی است که هم آب اضافه در آن نماند و هم رطوبت خود را سریع از دست ندهد. بنابر این استفاده از پیت ماس در بستر کشت مفید است.کوددهی ماهانه در فصل رشد باعث گلدهی بیشتر می شود. بهتر است نسبت نیتروژن کود مورد استفاده به فسفر کمتر باشد تا گلدهی بیشتر از رشد شاخ و برگ شود.

آبیاری:این گیاه به خاکی مرطوب و آبیاری منظم نیاز دارد. نسبت به خاک غرقابی و خیس مقاوم نیست و خشکی کشیدن گیاه نیز موجب کاهش گلدهی و ریزش برگ ها می شود.

نور:نسبت به گل حنا مقاومت بیشتری در مقابل نور مستقیم آفتاب دارد. ولی در کل مکان کاشت این گیاه باید جایی باشد که حداکثر ۶ ساعت در روز در معرض مستقیم آفتاب قرار گیرد. بهتر است که این آفتاب مستقیم در صبح باشد و عصر ها گیاه در سایه قرار گیرد.از محاسن این گیاه گلدهی در نیم سایه است و نسبت به سایه کامل هم مقاوم است.

دما:هنگام رشد و گلدهی بهتر است که دما به زیر ۱۶ درجه نزول نکند. گرمای زیاد موجب کاهش گلدهی و ریزش گل ها می شود و به همین دلیل در فصل گرما هر چه مکان گیاه از سایه بیشتری برخوردار باشد، عمر گل ها طولانی تر است.

 تکثیر گیاه

این گیاه را می‌توانید از بذر آن رشد دهید. بذر را در مخلوط خاک مخصوص جوانه‌زنی بذر، در محیطی گرم رشد دهید. قبل از اینکه این گیاه را به بیرون منتقل کنید یا در گلدان یا سبدهای آویز بکارید، اجازه دهید تا چند هفته در همان جا به رشدش ادامه دهد.
همچنین تکثیر گیاهمی‌تواند با قلمه زدن نیز صورت بگیرد.
برش را از زیر ناحیه ای که برگ وجود دارد زده ساقه‌های 7.5 تا 10 سانتی‌متری را از گیاه ببرید و آن‌ها را فوری در بستری از ماسه مرطوب،لوم و زغال سنگ نارس قرار دهید. این خاک را همواره مرطوب نگه دارید تا گیاه‌تان ریشه بدهد.

این گیاه به سایه جزیی تا سایه کامل نیاز دارد. این گیاه خاک غنی، سبک و زهکش را ترجیح می‌دهد. گیاهان‌تان را به‌طور مرتب آبیاری کنید. این گیاهان به‌طور معمول گروهی با هم پرورش داده می‌شوند. در نتیجه گیاه به‌سرعت می‌تواند رطوبت را جذب کند، به‌خصوص زمانی که در گلدان یا سبد آویز پرورش داده شود.
یک بار در ماه به گیاه تقویت کننده عمومی بدهید. برای جعبه‌ها، گلدان‌ها و سبدها از تقویت کننده مایع (2 بار در ماه) استفاده کنید. اغلب این گیاهان 30 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند. در باغ بین این گیاهان باید 30 تا 45 سانتی‌متر فاصله بگذارید. ظاهر گیاه‌تان را تمیز و جذاب نگه دارید. برگ‌ها و ساقه‌های مرده و همچنین شکوفه‌های پژمرده و خشک شده را جدا کنید. این کار در به حداقل رساندن مشکلات ناشی از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند
.