گل مار (Sansevieria trifasciata) گیاه ایده‌آلی برای افراد مبتدی است از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه ها می باشد . از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی افریقاست ، برگها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه ، ارتفاع برگها به یک متر می رسدگیاه کم توقعی است فقط از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمایید که باعث پوسیدگی ساقه می گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است .

شرایط پرورش:

نور: اگر‌چه این گیاهان بسیار با گذشت هستند، اما گل مار مکانی روشن با کمی نور آفتاب را ترجیح می‌دهند و با نور کامل آفتاب نیز سازگاری دارند.

آب: بین هر‌بار آب‌دهی اجازه دهید که خاک خشک شود. در زمستان به‌صورت ماهانه به گیاه‌تان آب بدهید یا هر‌وقت که با دست زدن به خاک احساس کردید خشک است، این‌کار را کنید.

دما: این گیاه گرما را ترجیح می‌دهند و دمای زیر ۱۰درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بینند.

خاک: خاک شل و خوب زه‌کشی شده مناسب رشد این گیاه درخاک‌های شنی بهتر دوام می‌آورند. بهترین خاک ، خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده یا کود دامی به مقدار کم یا ورمی  ) ) است . استفاده بیش از حد از مواد آلی باعث پوسیدگی ساقه گیاه و از بین رفتن آن می گردد .

کود (fertilizer/ کود مصنوعی): در طول فصل رشد از کود ملایم کاکتوس استفاده کنید. در زمستان به آن کود ندهید.

تکثیر: گل مار را هنگام تعویض گلدان به‌راحتی می‌توان از هم جدا کرد. جوانه‌هایی را که تازه از خاک بیرون زده‌اند، می‌توانید در آورده و در گلدان جدا‌گانه‌ای بکارید. این گیاهان رشد سریعی دارند. از قلمه زنی هم می‌توانید استفاده کنید اما جدا کردن آن راحت‌تر است