گیاه سانسوریا (Sansevieria) که با نام‌ گیاه شمشیری شناخته می‌شود، پرطاقت‌ترین گیاه درون خانه‌ای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمی‌شود، اسم علمی این گیاه Sansevieria trifasciata از خانواده Liliaceaeمی باشد. این جنس شامل ۶۰ گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز است. سانسوریا برگ ساده و برگ ایلق در دواندازه پاکوتاه و پا بلند انواعی از این گیاه هستن که بیشتر می بینیم. گونه پایه بلند آن تاارتفاع درحدود ۴۵ سانتی متر ودر شرایط مناسب تا حدود یک متر می‌رسد . برگهای این گیاه مستقیم و شمشیری شکل هستند. برگها سبز تیره بوده، رگه های نوار مانند عرضی خاکستری دارند. در نوع ابلق این گیاه زینتی ، برگ ها مخلوطی ازسبز در متن و زرد در کناره ها هستند . این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده وبا نگهداری آن در نقاط مختلف منزل میتوان سموم و آلودگی هوای منزل را تصفیه کرد

تکثیر

این گیاه رامی توان از طریق پاجوش تکثیر کرد اواخر بهار تا اواسط تابستان که گیاه در مقابل جابجایی مقاوم است.  زمان خوبی برای تکثیر است.برای این کار، گیاه راازگلدان بیرون آورید و پاجوشهایی را که بلندی آنها به 20 سانتیمتر میرسند، با دقت جدا کنید و درگلدان مناسب حاوی دوقسمت ماسه بدون خاک یک قسمت پرلیت دوقسمت پیت ماس قرار دهید. پاجوش را به وسیله دو عدد چوب حصیر مهار کنید تا محکم در جای خود بایستد گلدان را در نور مناسب و دمای حدود 18 تا21 درجه سانتیگراد نگاه دارید وسعی کنید خاک همیشه خیلی کم ،مرطوب باشد.

برای تکثیر سانسوریا باید از برگ های بالغ استفاده کنید. برگ هایی را انتخاب کنید که ارتفاعشان به ۳۰ سانتی متر رسیده باشد. درواریته ابلق قبل از کاشت  حتما یک قطعه از پایین قلمه بصورت هشتی ببرید و بعد گیاه رو بکارید. این کار کمک میکنه جوانه های تازه متولد شده هم دور طلایی باشن  دقت داشته باشید در زمان تکثیر به روش برگ، هر قطعه از سانسوریا رو وارونه در ماسه نزارید بعد از سه هفته ریشه زایی شروع می شود و از هفته چهارم شاهد رشد جوانه ها خواهید بود.

.